Pedagogical Research in the Activity of a Scientific and Pedagogical Worker: Current Issues Theories and Practices Summary

  • M. Rohovenko

    Ph.D in Pedagogy, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Philosophy of Law and Legal Logic of the National Academy of Internal Affairs, Kyiv, Ukraine

    https://orcid.org/0000-0001-6380-3095

Abstract

Purpose. The author goals to explore the theoretical and methodological aspects of pedagogical research in the activities of research and teaching staff, to determine their role in improving the quality of the educational process of higher education institutions. Methodology. A system of general scientific theoretical research methods was used to solve the set tasks: theoretical analysis and synthesis, cognitive method, argumentation method, system method, generalization method. The scientific novelty lies in the in-depth theoretical analysis of the concept of «pedagogical research», determining the levels of pedagogical research and scientific methods depending on the studied pedagogical phenomenon, revealing the relationship between the need for pedagogical research and legal requirements in higher education. Overcoming the contradictions that accompany the pedagogical process is impossible without a deep understanding of the essence of pedagogical phenomena, which requires pedagogical research. Scientists use different approaches to the definition of «pedagogical research». Almost all definitions emphasize that the basis of this concept is the process of forming the new pedagogical knowledge about the patterns of learning, education and personal development. The success of the pedagogical research depends on the observance of the general dialectical scheme of cognition of pedagogical phenomena, which provides for empirical, theoretical and metatheoretical levels of research. Each of these levels is characterized by the certain methods of scientific and pedagogical research. In the course of pedagogical research, scientific and pedagogical staff should choose such research methods that would allow to fully reveal the internal contradictions of the studied pedagogical phenomena, to fully understand the patterns of their development and functioning. According to the requirements of the higher education legislation, one of the priority areas of pedagogical research is to justify the mechanisms of acquiring universal competencies of higher education graduates: the ability to learn, to process information, to master the new technologies quickly, critical thinking and creativity. The studies concentrated at solving the problem of ensuring the quality of higher education as a priority factor in the formation of an innovative society are very important. Conclusions. The main task of the pedagogical research is to reveal the internal contradictions of the pedagogical phenomena being studied, to establish the ways of solving the problems in order to improve the quality of the educational process of higher education institutions. Successful pedagogical research requires adherence to the general dialectical scheme of cognition of pedagogical phenomena. The defining component of the development of pedagogical science are the methods of scientific and pedagogical research, the use of which makes it possible to deepen and develop pedagogical theories, expand the range of their application, improve the educational process.

Keywords: pedagogical research; pedagogical phenomenon; theoretical level; empirical level; metatheoretical level; methods of scientific and pedagogical research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

M. Rohovenko

Ph.D in Pedagogy, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Philosophy of Law and Legal Logic of the National Academy of Internal Affairs, Kyiv, Ukraine

References

Аносов І. П., Елькін М. В., Головкова М. М., Коробченко А. А. Основи науково-педагогічних досліджень : навч. посіб. Мелітополь : Видавн. будинок ММД, 2015. 218 с. URL: https://cutt.ly/OboAZIy.

Бандура О. О. Гносеологія права як складова філософської гносеології (загальні міркування). Філософські та методологічні проблеми права. 2019. № 2 (18). С. 52–62. doi: https://doi.org/10.33270/02191802.52.

Баратинська А. В. Особливості виявлення «темних» рис в структурі особистості працівників поліції. Молодий вчений. 2019. Вип. 1 (65). С. 14–16. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-1-65-3.

Бесчастний В. М. Етична поведінка поліцейських: європейський і вітчизняний досвід. Правовий часопис Донбасу. 2019. № 4 (69). С. 176–182. doi: https://doi.org/10.32366/2523-4269-2019-69-4-176-182.

Методологія наукової діяльності : навч. посіб. / [Д. В. Чернілевський, М. І. Томчук, О. А. Дубасенюк та ін.].

Вид. 3-тє, переробл. Вінниця : АМСКП, 2012. 364 с. URL: https://cutt.ly/xboZtIL.

Джурська А. В., Джурський В. В. Право працівників поліції на повагу до їхньої гідності під час виконання службових обов’язків. Філософські та методологічні проблеми права. № 1 (17). 2019. С. 90–97. doi: https://doi.org/10.33270/01191702.90.

Gutman A. Legal Issues Related to Hiring and Promotion of Police Officers. Handbook of Police Psychology. 2019. Р. 72–93. doi: https://doi.org/10.4324/9780429264108-3.

Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: поради молодим науковцям. Київ–Вінниця : Вінниця, 2008. 278 с. URL: https://cutt.ly/5bppQSY.

Методика навчання і наукових досліджень у вищій школі / [С. У. Гончаренко, П. М. Олійник, В. К. Федорченко та ін.] ; за ред. С. У. Гончаренка, П. М. Олійника. Київ : Вища шк., 2003. 323 с. URL: https://www.twirpx.com/file/194128/.

Ігнатов О. М. Прояви організованої злочинності працівників правоохоронних органів. Європейські перспективи. 2011. № 1. С. 97–102. doi: http://dx.doi.org/10.18411/b-2016-031.

Johannessen S. O. Reforming the Norwegian Police-Cultural Change as a Restoration of Organizational Ideologies, Myths and Practices. Nordisk politiforskning. 2015. Vol. 2. No. 2. P. 167–182. doi: https://doi.org/10.4324/9781315688404-3.

Хриков Є. М. Методологія педагогічного дослідження : монографія. Харків, 2018. 294 с. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4827/1/khrikov.pdf.

Konst T., Kairisto-Mertanen L. Developing innovation pedagogy. Contemporary Educational Researches Journal. 2019. No. 9 (3). doi: https://doi.org/10.18844/cerj.v9i3.4224.

Корольова Т. Організація наукових досліджень в університетах: стан і розвиток. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2019. Вип. 2. С. 46–53. doi: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2019/203-2/6.

Kostytsky M. V., Kushakova-Kostytska N. V., Serdiuk I. V., Gvozdik O. I., Pavlyshyn O. V. The Analysis of the Essence on the Information Society in the Legal and Philosophical Context. Cuestiones Políticas. 2020. Vol. 37. No. 65. P. 169–181. doi: https://doi.org/10.46398/cuestpol.3865.13.

Кравець В. М., Павлишин О. В. Проблеми і перспективи розвитку правової культури та її значення для вищої юридичної освіти в Україні. Вища освіта України. 2010. Т. VII (25). С. 314–321.

Кудерміна О. І., Лісун С. Л. Психологічні особливості нормативної регуляції поведінки працівників Національної поліції України. Proceedings of the National Aviation University. 2015. Issue 7. (Series «Pedagogy, Psychology»). doi: https://doi.org/10.18372/2411-264x.7.10231.

Kudermina О. І. Specific Features of Mental Health of Law Enforcement Officers – Participants of the Anti-Terrorist Operation. Law and Safety. 2019. Vol. 73. Issue 2. P. 109–113. doi: https://doi.org/10.32631/pb.2019.2.17.

Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / [З. Н. Курлянд. Р. І. Хмелюк, А. В Семенова та ін.] ; за ред. З. Н. Курлянд. 3-тє вид., переробл. та доповн. Київ : Знання, 2007. 495 с.

Лаппо В. В. Основи педагогічних досліджень : навч.-метод. посіб. Івано-Франківськ : НАІР, 2016. 284 с. URL: http://194.44.152.155/elib/local/2250.pdf.

Майборода В., Ярошенко О., Скиба Ю. Теоретичні засади науково-дослідницької діяльності суб’єктів освітнього процесу університетів : практ. посіб. Київ : Ін-т вищої освіти НАПН України, 2015. 174 с. URL: https://cutt.ly/wbo9TzB.

Мартенко О., Павлишин О. Взаємозв’язок мислення, свідомості та мови в концепціях античних мислителів. Юридична психологія. 2019. № 2 (25). С. 31–37. doi: https://doi.org/10.33270/03192502.31.

Nhan J. Police culture. The Encyclopedia of Criminology and Criminal Justice. New York ; Heidelberg ; Dordrecht ; London : Springer, 2014. doi: https://doi.org/10.1002/9781118517383.wbeccj371.

Norton L. Action research in teaching and learning: A practical guide to conducting pedagogical research in universities. Psychology Learning & Teaching. 2019. Vol. 18. Issue 3. doi: https://doi.org/10.1177/1475725719850329.

O’Neill M., Marks M., Singh A. Police occupational culture: new debates and directions. Sociology of Crime Law and Deviance. 2007. Vol. 8. doi: https://doi.org/10.1016/s1521-6136(2007)8.

Оліяр М. П., Русин Г. А., Червінська І. Б. Основи науково-педагогічних досліджень (модульно-рейтинговий підхід) : навч.-метод. посіб. Івано-Франківськ : НАІР, 2013. 214 с. URL: http://194.44.152.155/elib/local/sk794104.pdf.

Paaras A., Goudsmit A. Book Reviews. Journal of Legal Anthropology. 2019. Vol. 3. Issue 1. P. 103–108. doi: https://doi.org/10.3167/jla.2019.030108.

Павлишин О. В. Деякі проблемні аспекти становлення і розвитку вищої освіти в Україні. Наука і освіта. 2003. С. 22–27.

Павлишин О. В. Деякі проблемні аспекти світоглядної підготовки правознавців. Право і суспільство. 2005. № 1. С. 31–36.

Павлишин О. В., Кравець В. М. Виховання національної свідомості та розвиток теоретичного світогляду як завдання української правової освіти. Митна справа. 2011. № 2 (74). Ч. 2. С. 172–176.

Павлишин О. В. Правова культура та юридична освіта в контексті семіотичних досліджень права. Філософські та методологічні проблеми права. 2012. № 1. С. 102–110. http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/ Fmpp/2012_1/pavlishin.htm.

Павлишин О. В. Правова культура як показник рівня розвитку системи юридичної освіти (семіотико-правовий аспект). Юридична психологія і педагогіка. 2013. № 2 (13). С. 82–93.

Павлишин О. В. Правова реальність як знакова система : монографія. Харків : Право, 2017. 336 с.

Павлишин О. В., Кравчук О. В., Лев О. Р. Антропологічно-правові виміри професійної деформації моральної свідомості працівників Національної поліції України. Філософські та методологічні проблеми права. 2019. № 2 (18). С. 71–80. doi: https://doi.org/10.33270/02191802.71.

Павлишин О. В., Кравчук О. В. Професійно-етичні та деонтологічні засади діяльності поліцейського у сфері забезпечення правопорядку. Філософські та методологічні проблеми права. 2020. № 1. С. 21–31. doi: https://doi.org/10.33270/02201901.21.

Паскалова М. І. Філософські проблеми наукового пізнання : навч. посіб. Одеса : Військ. акад., 2015. 132 с.

Shevchyshen A., Kryshevych O., Lepei O. Correlation between the system of remuneration of police officers and their professional performance: foreign experience. Baltic Journal of Economic Studies. 2018. Vol. 4. Issue 3.

P. 343–348. doi: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2018-4-3-343-348.

Teun E. Plural policing as professional strife. Municipal officers and police officers in the Netherlands. International Journal Of Police Science & Management. 2019. Vol. 21. Issue 3. P. 146–155. doi: https://doi.org/10.1177/1461355719854107.

Трофименко В. А. Нормативні акти етичної поведінки поліцейських як необхідна частина законодавчого забезпечення їхньої співпраці із суспільством. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2017. № 4 (35). С. 175–185. doi: https://doi.org/10.21564/2075-7190.35.119656.

Тушева В. В. Основи наукових досліджень : навч. посіб. Харків : Федорко, 2014. 408 с. URL: https://cutt.ly/sbo34bB.

Waqar H. Depression, Anxiety, and Stress Among Urban and Rural Police Officers. Journal of Police and Criminal Psychology. 2019. doi: https://doi.org/10.1007/s11896-019-09358-x.

Zogla I. Science of Pedagogy: Theory of Educational Discipline and Practice . Journal of Teacher Education for Sustainability. 2018. Vol. 20. No. 2. doi: https://doi.org/10.2478/jtes-2018-0013.

Zozulia I. Is the National Police of Ukraine European? SSRN Electronic Journal. 2019. doi: https://doi.org/10.2139/ssrn.3468902.


Abstract views: 2238
PDF Downloads: 572
Published
2021-11-10
Section
Specific Areas of Legal Philosophy (Ontology, Gnoseology, Anthropology, Praxeology)