Філософсько-правовий аналіз європейської інституції сім’ї в епоху Середньовіччя

  • O. Шумейко

    аспірант кафедри філософії права та юридичної логіки Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

    https://orcid.org/0000-0003-3895-8372

Анотація

Метою статті є дослідження історичного розвитку інституту сім’ї в середні віки. Основним завданням є визначення взаємозв’язку соціально-правових передумов формування інституту сім’ї та ідеологічних засад цієї фінансової інституції. Методологія. Стрижневим методологічним підходом у дослідженні є історичний підхід. Завдяки історико-правовому методу було розглянуто витоки, еволюцію та підґрунтя нормативного регулювання інституту сім’ї в середні віки. Наукова новизна. Сім’я є підґрунтям для організації економічної діяльності в суспільстві в цей час. Християнська ідеологія заклала підґрунтя персоналізації шлюбних відносин, а також побічно сприяла подоланню необхідності біологічного розмноження. Основна ідея статті полягає в тому, що шлюб і сім’я є універсальними формами організації відносин між людьми та задоволення їхніх потреб. Ґрунтуючись на висновках провідних істориків інституту сім’ї, можна виокремити три значні періоди в розвитку родини: 1) період I – традиційна сім’я; 2) період II – новітня сім’я; 3) період III – сучасна або «постсучасна» сім’я. Одним із яскравих прикладів періоду новітньої сім’ї є еволюція інституту сім’ї в середні віки, оскільки поширення світових релігій, зокрема християнства, зміцнило ідеологічні зв’язки, що пов’язували родину. Шлюб, який спочатку був економічним інститутом, стає союзом чоловіка та жінки, що грунтується на любові й емоційних стосунках. Сім’я фокусується на своєму внутрішньому житті, а важливість сімейних відносин збільшується. Основними функціями сім’ї є забезпечення потреб шлюбу, материнства та виховання дітей. У статті зазначено, що сім’єю в середні віки вважали заснованою на шлюбі або кровних зв’язках невелику соціальну групу, членів якої пов’язують спільне життя, взаємна моральна відповідальність, емоційна та духовна близькість. Висновки: 1) в середні віки та в період раннього Нового часу поняття «сім’я» позначало спільноту, залежну від головних приймаючих людей та інших членів домашнього господарства, оскільки доіндустріальну соціальну структуру було засновано на сімейному управлінні; 2) сім’я діяла як продуктивна, репродуктивна та споживча одиниця і була підґрунтям для організації праці, а форма життя «загального дому» ніколи не охоплювала все населення; 3) водночас християнська ідеологія закладає підґрунтя  персоналізації та індивідуалізації сімейного життя, формуючи його на підставі любові та гармонії подружніх відносин; 4) останнім часом сімейні питання часто розглядають з позицій відносин між «ним» і «нею», а також у проблемному аспекті.

Ключові слова: сім’я; інститут сім’ї; Середньовіччя; суспільство; соціальна філософія; філософія права; християнська ідеологія; шлюбні відносини.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

O. Шумейко

аспірант кафедри філософії права та юридичної логіки Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

Посилання

Averintsev, S. (2006). Brak i semia [Marriage and family]. N.P. Averintseva, K.B. Sigov (Eds.). Kiev: DUKh i LITERA [in Russian].

Avgustin Avreliy. (1990). O supruznestve i pokhoti [About matrimony and lust]. Filosofiia liubvi, Philosophy of love. (Vols. 1-2). Moscow; Politizdat [in Russian].

Carter, Ju. (2018). Women (Not) Troubling "the Family": Exploring Women's Narratives of Gendered Family Practices. Journal of Family Issues, November 2. 0192513X1880975. doi: https://doi.org/10.1177/0192513X18809752.

Dintselbakher, D. (Eds.). (2004). Istoriia yevropeiskoi mentalnosti [History of the European mentality]. (V. Kamianets, Trans). Lviv: Litopys [in Ukrainina].

Diubi, ZN. (1990). Kurtuaznaia liubov i peremeny v poloznenii znenshchin vo Frantsii XII v. [Courteous love and changes in the status of women in France of the 12th century]. Moscow: Odissey [in Russian].

Elisabeth, V.H. (2019). Conclusion. Married Life in the Middle Ages, 900-1300. doi: https://doi.org/10.1093/oso/9780198798897.003.0009.

Forde, S. (2019). Introducing the Encyclopedia of the Global Middle Ages. Bloomsbury Encyclopedia of the Global Middle Ages. doi: https://doi.org/10.5040/9781350990005-0001.

Gulyga, A.V., & Andreeva, I.S. (1991). Brak i semia segodnia [Marriage and family today]. (Vol. 3). Moscow: Politizdat [in Russian].

Hoff, Zh.L. (2007). Serednoviсрna uшava [Medieval imagination]. (Ya. Kravеts, Trans). Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Houts, V.E. (2019). Introduction. Married Life in the Middle Ages, 900-1300. doi: https://doi.org/10.1093/oso/9780198798897.003.0010.

Lawson, K.M., Sun, X., McHale, S.M. (2019). Family-friendly for her, longer hours for him: Actor-partner model linking work-family environment to work-family interference. Journal of Family Psychology. 14 Feb 2019. 0192513X1984879. doi: https://doi.org/10.1037/fam0000506.

Morgan, D.H.J. (2019). Family Troubles, Troubling Families, and Family Practices. Journal of Family Issues. May 9, 2019. 0192513X1984879. doi: https://doi.org/10.1177/0192513x19848799.

Pelagiy. (1986). Poslanie k Demetriade [Epistle to Demetrides]. Filosofskie proizvedeniia, Philosophical Works. Moscow: Nauka [in Russian].

Rowley, T. (2019). The church in the later Middle Ages. The High Middle Ages 1200–1550. London: Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780429059414-8.

Rowley, T. (2019). The high Middle Ages. The High Middle Ages 1200–1550. London: Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780429059414-1.

Rowley, T. (2019). Villages in the late Middle Ages. The High Middle Ages 1200–1550. London: Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780429059414-3.

Rozanov, V.V. (1990). Liudi lunnogo sveta: metafizika khristianstva [People of the moonlight: metaphysics of Christianity]. Moscow: Druznba narodov [in Russian].

Rudynesko, E. (2004). Rozladnana simia [Upset family]. (Trans). Kyiv: Nika-Tsentr [in Ukrainian].

Vulf, E.R. (2004). Yevropa i narody bez istoriï [Europe and nations without history]. (I. Poshyvailo, Trans). Kyiv: KM Akademiia [in Ukrainian].

Yannaras, Kh.Ch. (2003). Svoboda etosu [Ethos freedom]. (Trans). Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 483
Завантажень PDF: 180
Опубліковано
2020-02-12
Розділ
Історія філософії права