Actual Problems of Legislative Support of the Educational Process in the Conditions of the Legal Regime of Martial Law
Abstract
Topicality. Due to the imposition of martial law in Ukraine, some constitutional rights and freedoms of man and citizen may be temporarily restricted. In these conditions and in order to ensure the effective operation of military-civil administrations formed on the territory of Ukraine, it is possible to temporarily restrict the right to education, which is one of the fundamental human and civil rights protected and guaranteed by the state. The purpose of the article is to study the state of regulatory and legal support of the constitutional right of citizens to education and the organization of the educational process under the legal regime of martial law. This goal necessitated the implementation of a number of research tasks, including, in particular, the analysis of regulatory and legal regulation of the educational process in martial law; development of a number of legislative proposals to ensure access to educational services for students in modern conditions. The methodological basis of the article is a holistic and coherent system of methods, which allowed to properly analyze the subject of research. These are, in particular, dialectical, systemic, structural-functional, formal-legal, prognostic and other methods. The theoretical basis of the proposed publication were the works of domestic scholars on ensuring the right to education and access to education, current regulations governing the provision of the educational process under the legal regime of martial law. The scientific novelty of the publication is that on the basis of the analysis a number of areas of regulatory and legal regulation and organization of the educational process under martial law, ways to solve existing problems in this area. It is emphasized that ensuring the constitutional right to education, even in the conditions of its lawful restriction, is a priority of a democratic and social state. Conclusions. In order to regulate the most acute problems in the field of education during the full-scale war waged by Russia against Ukraine, as well as to ensure the educational process during the martial law regime, a number of legislative initiatives need to be adopted at the Ukrainian parliament. access to education by students who are temporarily displaced. Practical significance. Along with urgent legislative initiatives, the consideration and adoption of which is the responsibility of the parliament, there is also an objective need to create an official information portal for pedagogical and scientific-pedagogical workers - internally displaced persons with information about available vacancies in educational institutions, etc.
Keywords: right to education; provision of educational process; access to education; martial law; student; aggression.
Downloads
References
Рarri J. Quality in Higher Education. Management. 2006. No 2 (11). Р. 107–111.
Wintersteiner W. Global Citizenship Education. Citizenship Education for Globalizing Societies. Klagenfurt, Salzburg, Vienna. 2015. P. 52. Retrieved from http://www.uniklu.ac.at/f rieden/downloads/UnescoBroschure_engl_Online2_12.pdf.
Fatkhutdinova O.V. Scientific and pedagogic internship Higher education institution as a medium for the formation of a new generation of lawyers: Internship proceedings. Sandomierz. 2018. P. 115–118. (Web of Science).
Kortukova T., Kaminska N., Dei M., Blahodarnyi A. COVID-19: Regulation of Migration Processes in The European Legal Area. Cuestiones Políticas. 2020. Vol. 38. P. 321–332. Retrieved from https://produccioncientificaluz.org/ index.php/ cuestiones/article/view/34328. (Web of Science).
Dzhuska A., Kaminska N., Makarukha Z. Modern concept of understanding the human right to life. Wiadomości Lekarskie. 2021. Vol. LXXII. No 2. P. 1337–1342. (Scopus).
Bobrovnuk S. Forms of Modern Lawmaking in the System of a Theoretical and Applied Paradigm of Law Knowledge. International Journal of Recent Technology and Engineering. 2019. Vol. 8 Issue-4S. P. 78–82. (Scopus).
Мищак І. М. Сучасні проблеми та перспективи удосконалення Конституції України. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. 2021. № 4. С. 40–47. URL: https://doi.org/10.32886/instzak.2021.04.04.
Камінська Н. В. Деокупація як інструмент відновлення територіальної цілісності України: загальнотеоретична характеристика та тенденції законотворчості. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. 2022. № 1. С. 50–69. DOI: https://doi.org/10.32886/instzak.2022.01.06.
Правові питання деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій України. Бюлетень моніторингу законодавства України. 2020. Вип. 8. 309 с.
Конституція України : Закон України від 28 черв. 1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua.
В ЮНІСЕФ попередили про ризики торгівлі людьми для дітей з України, які тікають від війни. URL: https://www.unian.ua.
Річний звіт Національного агенства із забезпечення якості вищої освіти за 2021 рік. URL: https://naga.gov.ua.
Перша психологічна допомога. Алгоритм дій : метод. рек. МОН України від 4 квіт. 2022 р. № 1/3872-22. URL: https://mon.gov.ua.
Про внесення змін до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації деяких категорій громадян : пояснювальна записка до проєкту Закону України. URL: https://itd.rada.gov.ua.
Проект Постанови про звернення Верховної Ради України до Організації Об’єднаних Націй, Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки та культури (ЮНЕСКО), Ради Європи, Європейської Комісії, європейського парламенту, Міжнародної морської консультативної організації (ІМКО) та урядів демократичних держав світу щодо виключення Російської Федерації зі складу держав-членів міжнародних і європейських конвенцій, денонсації двосторонніх угод між урядами демократичних держав про визнання російських документів про освіту, здобуття наукових ступенів (реєстр № 7263 від 08.04.2022).URL: https://itd.rada.gov.ua.
Gryshova I., Tielkiniena T., Guliyeva A. Lobbying for Public Interests as a Democratic Social Leadership Factor for Reforming Legislation. Sustainable Leadership for Entrepreneurs and Academics. 2018 Prague Institute for Qualification Enhancement (PRIZK) International Conference "Entrepreneurial and Sustainable Academic Leadership" (ESAL2018). Springer Nature Switzerland AG. 2019. Р. 481–491. (Scopus)
Буханевич О. М., Кузніченко С. О., Мерник А. М. Зарубіжний досвід конституційно-правового регулювання обмеження прав людини в умовах надзвичайного та воєнного станів. Вісник НаПрН України. 2021. № 2. С. 55–65. DOI: 10.37635/jnalsu.28(2).2021.55-65. (Scopus).
Shaptala N., Kaminska N., Kalynovskyi B., Ivanochko I., Kulyk T. Constitutionalism as a philosophical and legal category and a socio-political phenomenon. Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues. 2020. Vol. 23. Issue 2. Retrieved from https://www.abacademies.org/articles/ Constitutionalism-as-a-philosophical-and-legal-category-and -a-socio-political-phenomenon-1544-0044-23-2-464.pdf. (Scopus).
Zarosylo V., Zarosylo V., Korostashivets J., Bortnyk N., Parpan U. The Philosophy of Legal Education in Contemporary Ukraine: Worldview Basic. Journal of Advanced Research in Law and Economics. 2018. Vol. IX. Issue 8 (38). DOI: https://doi.org/10.14505//jarle.v9.8(38).41. (Web of Science).
Abstract views: 1181 PDF Downloads: 369
Copyright (c) 2022 Philosophical and Methodological Problems of Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Authors reserve the right to authorship of their own work and transfer to the magazine the right of the first publication of this work under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute published work with mandatory reference to authors of the original work and the first publication of an article in this magazine.
- Authors have the right to enter into separate additional agreements on non-exclusive dissemination of the work in the form in which it was published in the journal (for example, to post an article in the institution's repository or to publish as part of a monograph), provided that the link to the first publication of the work in this journal is maintained.
- The journal's policy allows and encourages the posting of articles by authors on the Internet (for example, in electronic storehouses of institutions or on personal websites), both before the submission of this manuscript to the editorial office and during its editorial processing, as this contributes to the creation of a productive scientific discussion and positively affects the efficiency and dynamics of citing the published work.