Values of European Choice of Ukraine and Legal Pedagogics

  • Аlona LUKASHENKO

    PhD in Law, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Public Administration of the National Academy of Internal Affairs

    Kyiv, Ukraine

    https://orcid.org/0000-0003-3781-7041

Abstract

Abstract. The relevance of the article is due to the need for a comprehensive approach to understanding and analyzing important issues of the anthropogenic era, the values of human development on a planet where the quality of life has come first. These issues are especially important in the context of the global pandemic of the COVID-19 coronavirus and the initiated military aggression of the Russian Federation against Ukraine. The purpose of the article is to study basic European, national and pedagogical values and their relationship with legal pedagogy. Methodology. The methodology is provided by an axological approach using the dialectical-materialist method, the method of analysis, comparative analysis, modeling, and the study of advanced pedagogical experience. Scientific novelty. This is one of the first interdisciplinary studies, which presents an attempt to comprehensively investigate the relationship between universal, European and national values, based on the philosophy of education, general, legal and pedagogical axiology. The results obtained. The development of the countries of the world is greatly influenced by their constitutional traditions and international agreements. In the European space, the main values are respect for human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law, respect for human rights, etc. The national values of Ukraine, honoring their historical memory and their modernization, human capital and human resources, problems of their development, which cannot be separated from education, health, national achievements and the safety of the planet as a whole, are clearly distinguished. The main attention in the world system is given to humanistic values. It was established that values in legal and pedagogical science are still under discussion. Methodological aspects of their definition include the values of education, legal and legal pedagogical education, their subjective and subjective-objective category, complex integrative personality formation, which also affects their classification

 

Keywords: values; axiology; national values; legal pedagogy; education; European integration; human capital; personality

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Аlona LUKASHENKO

PhD in Law, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Public Administration of the National Academy of Internal Affairs

Kyiv, Ukraine

References

Андрущенко В. Роздуми про освіту: статті, нариси, інтерв’ю : 2-ге вид., доповн. Київ : Знання України, 2008. 819 с.

Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки. Парламентські слухання. Сесійний зал Верховної Ради України від 10 квіт. 2019 р. URL: https://static.rada.gov.ua/zakon/skl8/10session/par_sl/sl1004119.htm.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2003. 1440 с.

Бичкова С. С. Методологічні аспекти викладання навчальної дисципліни «Цивільний процес» у процесі вдосконалення правничої (юридичної) освіти. Реформування юридичної освіти: виклики часу : зб. ст. до ювілею д-ра юрид. наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. В. Кахановська, О. О. Кот. Київ : Юрид. практика, 2019. C. 421–428.

Довгерт А. С. Деякі міркування щодо викладання дисциплін приватного права. Реформування юридичної освіти: виклики часу : зб. ст. до ювілею д-ра юрид. наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. В. Кахановська, О. О. Кот. Київ : Юрид. практика, 2019. С. 197–218.

Human Development Report 2020. Part II. Acting for change. Chapter 4. Empowering people, unleashing transformation. Where do we stand with our values? From values to self-reinforcing social norms. URL: https://hdr.undp.org/content/human-development-report-2020.

Харитонов Є. О., Харитонова О. І. Деякі проблеми трансформації викладання цивілістичних дисциплін у сучасних умовах. Реформування юридичної освіти: виклики часу : зб. ст. до ювілею д-ра юрид. наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. В. Кохановська, О. О. Кот. Київ : Юрид. практика, 2019. С. 291–309.

Хотченко І. Аксіологія освіти Європи та Азії в історичній ретроспективі. Адаптивне управління: теорія і практика. 2020. Вип. 9 (17). (Серія «Педагогіка»). doi: 10.33296/2707-0255-9(17)-24.

Енциклопедія освіти / голов. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Лупаренко С. Є. Аксіологічні засади системи освіти країн Західної Європи. Педагогіка та психологія. 2020. Вип. 63. С. 103–110. doi: 10.34142/2312-2471.2020.63.11.

Педагогічна Конституція Європи. Преамбула. Вища освіта України. 2013. № 3. С. 111–116. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2013_3_17.

Полудьонна Н. С. Якість освіти як умова сталого розвитку людства. Сучасний вимір психології та педагогіки : зб. тез Міжнар. наук.-практ. конф. (Львів, 22–23 трав. 2020 р.). Львів : Львів. пед. спільнота, 2020. С. 194–197. URL: https://eportfolio.kubg.edu.ua/data/conference/5409/ document.pdf.

Стефанчук Р. О. До питання осучаснення організації та викладання цивілістичних дисциплін. Реформування юридичної освіти: виклики часу : зб. ст. до ювілею д-ра юрид. наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. В. Кахановська, О. О. Кот. Київ : Юрид. практика, 2019. С. 219–233.

Султанова Л. Ціннісні орієнтації майбутнього викладача закладу вищої освіти. Гірська школа Українських Карпат. 2020. № 22 (20). С. 150–155. doi: 10.15330/msuc.2020.22.150-155.

Ткачова Н. О. Історія розвитку цінностей в освіті : монографія. Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2004. 423 с.

Ципко В. Психолого-педагогічні підходи до формування цінностей студентів у процесі навчання суспільствознавчих дисциплін. Рідна школа. 2011. № 1–2. С. 13–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_1-2_5.

Винничук Р. Педагогічна аксіологія у контекстах гуманітарної професійної освіти. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Вип. 24. С. 33–39. doi: 10.33989/2075-146x.2019.24.194599.


Abstract views: 83
PDF Downloads: 88
Published
2023-07-19
Section
Philosophy and philosophy of law