Values of European Choice of Ukraine and Legal Pedagogics
Abstract
Abstract. The relevance of the article is due to the need for a comprehensive approach to understanding and analyzing important issues of the anthropogenic era, the values of human development on a planet where the quality of life has come first. These issues are especially important in the context of the global pandemic of the COVID-19 coronavirus and the initiated military aggression of the Russian Federation against Ukraine. The purpose of the article is to study basic European, national and pedagogical values and their relationship with legal pedagogy. Methodology. The methodology is provided by an axological approach using the dialectical-materialist method, the method of analysis, comparative analysis, modeling, and the study of advanced pedagogical experience. Scientific novelty. This is one of the first interdisciplinary studies, which presents an attempt to comprehensively investigate the relationship between universal, European and national values, based on the philosophy of education, general, legal and pedagogical axiology. The results obtained. The development of the countries of the world is greatly influenced by their constitutional traditions and international agreements. In the European space, the main values are respect for human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law, respect for human rights, etc. The national values of Ukraine, honoring their historical memory and their modernization, human capital and human resources, problems of their development, which cannot be separated from education, health, national achievements and the safety of the planet as a whole, are clearly distinguished. The main attention in the world system is given to humanistic values. It was established that values in legal and pedagogical science are still under discussion. Methodological aspects of their definition include the values of education, legal and legal pedagogical education, their subjective and subjective-objective category, complex integrative personality formation, which also affects their classification
Keywords: values; axiology; national values; legal pedagogy; education; European integration; human capital; personality
Downloads
References
Андрущенко В. Роздуми про освіту: статті, нариси, інтерв’ю : 2-ге вид., доповн. Київ : Знання України, 2008. 819 с.
Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки. Парламентські слухання. Сесійний зал Верховної Ради України від 10 квіт. 2019 р. URL: https://static.rada.gov.ua/zakon/skl8/10session/par_sl/sl1004119.htm.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2003. 1440 с.
Бичкова С. С. Методологічні аспекти викладання навчальної дисципліни «Цивільний процес» у процесі вдосконалення правничої (юридичної) освіти. Реформування юридичної освіти: виклики часу : зб. ст. до ювілею д-ра юрид. наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. В. Кахановська, О. О. Кот. Київ : Юрид. практика, 2019. C. 421–428.
Довгерт А. С. Деякі міркування щодо викладання дисциплін приватного права. Реформування юридичної освіти: виклики часу : зб. ст. до ювілею д-ра юрид. наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. В. Кахановська, О. О. Кот. Київ : Юрид. практика, 2019. С. 197–218.
Human Development Report 2020. Part II. Acting for change. Chapter 4. Empowering people, unleashing transformation. Where do we stand with our values? From values to self-reinforcing social norms. URL: https://hdr.undp.org/content/human-development-report-2020.
Харитонов Є. О., Харитонова О. І. Деякі проблеми трансформації викладання цивілістичних дисциплін у сучасних умовах. Реформування юридичної освіти: виклики часу : зб. ст. до ювілею д-ра юрид. наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. В. Кохановська, О. О. Кот. Київ : Юрид. практика, 2019. С. 291–309.
Хотченко І. Аксіологія освіти Європи та Азії в історичній ретроспективі. Адаптивне управління: теорія і практика. 2020. Вип. 9 (17). (Серія «Педагогіка»). doi: 10.33296/2707-0255-9(17)-24.
Енциклопедія освіти / голов. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Лупаренко С. Є. Аксіологічні засади системи освіти країн Західної Європи. Педагогіка та психологія. 2020. Вип. 63. С. 103–110. doi: 10.34142/2312-2471.2020.63.11.
Педагогічна Конституція Європи. Преамбула. Вища освіта України. 2013. № 3. С. 111–116. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2013_3_17.
Полудьонна Н. С. Якість освіти як умова сталого розвитку людства. Сучасний вимір психології та педагогіки : зб. тез Міжнар. наук.-практ. конф. (Львів, 22–23 трав. 2020 р.). Львів : Львів. пед. спільнота, 2020. С. 194–197. URL: https://eportfolio.kubg.edu.ua/data/conference/5409/ document.pdf.
Стефанчук Р. О. До питання осучаснення організації та викладання цивілістичних дисциплін. Реформування юридичної освіти: виклики часу : зб. ст. до ювілею д-ра юрид. наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. В. Кахановська, О. О. Кот. Київ : Юрид. практика, 2019. С. 219–233.
Султанова Л. Ціннісні орієнтації майбутнього викладача закладу вищої освіти. Гірська школа Українських Карпат. 2020. № 22 (20). С. 150–155. doi: 10.15330/msuc.2020.22.150-155.
Ткачова Н. О. Історія розвитку цінностей в освіті : монографія. Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2004. 423 с.
Ципко В. Психолого-педагогічні підходи до формування цінностей студентів у процесі навчання суспільствознавчих дисциплін. Рідна школа. 2011. № 1–2. С. 13–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_1-2_5.
Винничук Р. Педагогічна аксіологія у контекстах гуманітарної професійної освіти. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Вип. 24. С. 33–39. doi: 10.33989/2075-146x.2019.24.194599.
Abstract views: 83 PDF Downloads: 88
Copyright (c) 2023 Philosophical and Methodological Problems of Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Authors reserve the right to authorship of their own work and transfer to the magazine the right of the first publication of this work under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute published work with mandatory reference to authors of the original work and the first publication of an article in this magazine.
- Authors have the right to enter into separate additional agreements on non-exclusive dissemination of the work in the form in which it was published in the journal (for example, to post an article in the institution's repository or to publish as part of a monograph), provided that the link to the first publication of the work in this journal is maintained.
- The journal's policy allows and encourages the posting of articles by authors on the Internet (for example, in electronic storehouses of institutions or on personal websites), both before the submission of this manuscript to the editorial office and during its editorial processing, as this contributes to the creation of a productive scientific discussion and positively affects the efficiency and dynamics of citing the published work.