Педагогічні дослідження в діяльності науково-педагогічного працівника: актуальні питання теорії та практики

  • М. Роговенко

    кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри філософії права та юридичної логіки Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

    https://orcid.org/0000-0001-6380-3095

Анотація

Мета. Автор поставив за мету дослідити теоретичні та методичні аспекти педагогічного дослідження в діяльності науково-педагогічного працівника, визначити їхнє значення в підвищенні якості освітнього процесу закладів вищої освіти. Методологія. Для розв’язання поставлених завдань використано систему загальнонаукових теоретичних методів дослідження: теоретичний аналіз і синтез, когнітивний, аргументації, системний і метод узагальнення. Наукова новизна полягає в поглибленому теоретичному аналізі поняття «педагогічне дослідження», визначенні рівнів педагогічного дослідження та наукових методів залежно  від досліджуваного педагогічного явища, розкритті зв’язку між потребою в  проведенні педагогічних досліджень і вимогами законодавства у сфері вищої освіти. Подолання суперечностей, які супроводжують педагогічний процес, неможливе без глибокої усвідомленості сутності педагогічних явищ, що потребує проведення педагогічного дослідження. Науковці використовують різні підходи до визначення поняття «педагогічне дослідження». Практично в усіх них акцентовано на тому, що підґрунтям цього поняття є процес формування нових педагогічних знань про закономірності навчання, виховання та розвиток особистості. Успіх педагогічного дослідження залежить від дотримання загальної діалектичної схеми пізнання педагогічних явищ, яка передбачає емпіричний, теоретичний і метатеоретичний рівні дослідження, кожному з яких притаманні певні методи науково-педагогічних досліджень. Під час зазначених досліджень науково-педагогічні працівники повинні обирати такі методи, які б сприяли розкриттю внутрішніх суперечностей досліджуваних педагогічних явищ, максимально повному пізнанню закономірностей їхнього розвитку та функціонування. З огляду на законодавство у сфері вищої освіти, одним із пріоритетних напрямів педагогічних досліджень має бути обґрунтування механізмів набуття універсальних компетентностей випускників закладів вищої освіти: вміння вчитися, опрацьовувати інформацію, швидко опановувати нові технології, здатність до критичного мислення та творчого підходу до виконання завдань. Особливої ваги набувають дослідження, спрямовані на розв’язання проблеми забезпечення якості вищої освіти як пріоритетного фактора становлення інноваційного суспільства. Висновки. Ключовим завданням педагогічного дослідження є розкриття внутрішніх суперечностей педагогічних явищ, визначення шляхів чи засобів їх подолання з метою підвищення якості освітнього процесу закладів вищої освіти. Успішне проведення зазначеного дослідження потребує дотримання загальної діалектичної схеми пізнання педагогічних явищ. Визначальним компонентом розвитку педагогічної науки є методи науково-педагогічних досліджень, використання яких дає можливість поглиблювати та розвивати педагогічні теорії, розширювати діапазон їх застосування, вдосконалювати освітній процес.

Ключові слова: педагогічне дослідження; педагогічне явище; теоретичний рівень; емпіричний рівень; метатеоретичний рівень; методи науково-педагогічних досліджень.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

М. Роговенко

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри філософії права та юридичної логіки Національної академії внутрішніх справ, м. Київ

Посилання

Аносов І. П., Елькін М. В., Головкова М. М., Коробченко А. А. Основи науково-педагогічних досліджень : навч. посіб. Мелітополь : Видавн. будинок ММД, 2015. 218 с. URL: https://cutt.ly/OboAZIy.

Бандура О. О. Гносеологія права як складова філософської гносеології (загальні міркування). Філософські та методологічні проблеми права. 2019. № 2 (18). С. 52–62. doi: https://doi.org/10.33270/02191802.52.

Баратинська А. В. Особливості виявлення «темних» рис в структурі особистості працівників поліції. Молодий вчений. 2019. Вип. 1 (65). С. 14–16. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-1-65-3.

Бесчастний В. М. Етична поведінка поліцейських: європейський і вітчизняний досвід. Правовий часопис Донбасу. 2019. № 4 (69). С. 176–182. doi: https://doi.org/10.32366/2523-4269-2019-69-4-176-182.

Методологія наукової діяльності : навч. посіб. / [Д. В. Чернілевський, М. І. Томчук, О. А. Дубасенюк та ін.].

Вид. 3-тє, переробл. Вінниця : АМСКП, 2012. 364 с. URL: https://cutt.ly/xboZtIL.

Джурська А. В., Джурський В. В. Право працівників поліції на повагу до їхньої гідності під час виконання службових обов’язків. Філософські та методологічні проблеми права. № 1 (17). 2019. С. 90–97. doi: https://doi.org/10.33270/01191702.90.

Gutman A. Legal Issues Related to Hiring and Promotion of Police Officers. Handbook of Police Psychology. 2019. Р. 72–93. doi: https://doi.org/10.4324/9780429264108-3.

Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: поради молодим науковцям. Київ–Вінниця : Вінниця, 2008. 278 с. URL: https://cutt.ly/5bppQSY.

Методика навчання і наукових досліджень у вищій школі / [С. У. Гончаренко, П. М. Олійник, В. К. Федорченко та ін.] ; за ред. С. У. Гончаренка, П. М. Олійника. Київ : Вища шк., 2003. 323 с. URL: https://www.twirpx.com/file/194128/.

Ігнатов О. М. Прояви організованої злочинності працівників правоохоронних органів. Європейські перспективи. 2011. № 1. С. 97–102. doi: http://dx.doi.org/10.18411/b-2016-031.

Johannessen S. O. Reforming the Norwegian Police-Cultural Change as a Restoration of Organizational Ideologies, Myths and Practices. Nordisk politiforskning. 2015. Vol. 2. No. 2. P. 167–182. doi: https://doi.org/10.4324/9781315688404-3.

Хриков Є. М. Методологія педагогічного дослідження : монографія. Харків, 2018. 294 с. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4827/1/khrikov.pdf.

Konst T., Kairisto-Mertanen L. Developing innovation pedagogy. Contemporary Educational Researches Journal. 2019. No. 9 (3). doi: https://doi.org/10.18844/cerj.v9i3.4224.

Корольова Т. Організація наукових досліджень в університетах: стан і розвиток. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2019. Вип. 2. С. 46–53. doi: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2019/203-2/6.

Kostytsky M. V., Kushakova-Kostytska N. V., Serdiuk I. V., Gvozdik O. I., Pavlyshyn O. V. The Analysis of the Essence on the Information Society in the Legal and Philosophical Context. Cuestiones Políticas. 2020. Vol. 37. No. 65. P. 169–181. doi: https://doi.org/10.46398/cuestpol.3865.13.

Кравець В. М., Павлишин О. В. Проблеми і перспективи розвитку правової культури та її значення для вищої юридичної освіти в Україні. Вища освіта України. 2010. Т. VII (25). С. 314–321.

Кудерміна О. І., Лісун С. Л. Психологічні особливості нормативної регуляції поведінки працівників Національної поліції України. Proceedings of the National Aviation University. 2015. Issue 7. (Series «Pedagogy, Psychology»). doi: https://doi.org/10.18372/2411-264x.7.10231.

Kudermina О. І. Specific Features of Mental Health of Law Enforcement Officers – Participants of the Anti-Terrorist Operation. Law and Safety. 2019. Vol. 73. Issue 2. P. 109–113. doi: https://doi.org/10.32631/pb.2019.2.17.

Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / [З. Н. Курлянд. Р. І. Хмелюк, А. В Семенова та ін.] ; за ред. З. Н. Курлянд. 3-тє вид., переробл. та доповн. Київ : Знання, 2007. 495 с.

Лаппо В. В. Основи педагогічних досліджень : навч.-метод. посіб. Івано-Франківськ : НАІР, 2016. 284 с. URL: http://194.44.152.155/elib/local/2250.pdf.

Майборода В., Ярошенко О., Скиба Ю. Теоретичні засади науково-дослідницької діяльності суб’єктів освітнього процесу університетів : практ. посіб. Київ : Ін-т вищої освіти НАПН України, 2015. 174 с. URL: https://cutt.ly/wbo9TzB.

Мартенко О., Павлишин О. Взаємозв’язок мислення, свідомості та мови в концепціях античних мислителів. Юридична психологія. 2019. № 2 (25). С. 31–37. doi: https://doi.org/10.33270/03192502.31.

Nhan J. Police culture. The Encyclopedia of Criminology and Criminal Justice. New York ; Heidelberg ; Dordrecht ; London : Springer, 2014. doi: https://doi.org/10.1002/9781118517383.wbeccj371.

Norton L. Action research in teaching and learning: A practical guide to conducting pedagogical research in universities. Psychology Learning & Teaching. 2019. Vol. 18. Issue 3. doi: https://doi.org/10.1177/1475725719850329.

O’Neill M., Marks M., Singh A. Police occupational culture: new debates and directions. Sociology of Crime Law and Deviance. 2007. Vol. 8. doi: https://doi.org/10.1016/s1521-6136(2007)8.

Оліяр М. П., Русин Г. А., Червінська І. Б. Основи науково-педагогічних досліджень (модульно-рейтинговий підхід) : навч.-метод. посіб. Івано-Франківськ : НАІР, 2013. 214 с. URL: http://194.44.152.155/elib/local/sk794104.pdf.

Paaras A., Goudsmit A. Book Reviews. Journal of Legal Anthropology. 2019. Vol. 3. Issue 1. P. 103–108. doi: https://doi.org/10.3167/jla.2019.030108.

Павлишин О. В. Деякі проблемні аспекти становлення і розвитку вищої освіти в Україні. Наука і освіта. 2003. С. 22–27.

Павлишин О. В. Деякі проблемні аспекти світоглядної підготовки правознавців. Право і суспільство. 2005. № 1. С. 31–36.

Павлишин О. В., Кравець В. М. Виховання національної свідомості та розвиток теоретичного світогляду як завдання української правової освіти. Митна справа. 2011. № 2 (74). Ч. 2. С. 172–176.

Павлишин О. В. Правова культура та юридична освіта в контексті семіотичних досліджень права. Філософські та методологічні проблеми права. 2012. № 1. С. 102–110. http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/ Fmpp/2012_1/pavlishin.htm.

Павлишин О. В. Правова культура як показник рівня розвитку системи юридичної освіти (семіотико-правовий аспект). Юридична психологія і педагогіка. 2013. № 2 (13). С. 82–93.

Павлишин О. В. Правова реальність як знакова система : монографія. Харків : Право, 2017. 336 с.

Павлишин О. В., Кравчук О. В., Лев О. Р. Антропологічно-правові виміри професійної деформації моральної свідомості працівників Національної поліції України. Філософські та методологічні проблеми права. 2019. № 2 (18). С. 71–80. doi: https://doi.org/10.33270/02191802.71.

Павлишин О. В., Кравчук О. В. Професійно-етичні та деонтологічні засади діяльності поліцейського у сфері забезпечення правопорядку. Філософські та методологічні проблеми права. 2020. № 1. С. 21–31. doi: https://doi.org/10.33270/02201901.21.

Паскалова М. І. Філософські проблеми наукового пізнання : навч. посіб. Одеса : Військ. акад., 2015. 132 с.

Shevchyshen A., Kryshevych O., Lepei O. Correlation between the system of remuneration of police officers and their professional performance: foreign experience. Baltic Journal of Economic Studies. 2018. Vol. 4. Issue 3.

P. 343–348. doi: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2018-4-3-343-348.

Teun E. Plural policing as professional strife. Municipal officers and police officers in the Netherlands. International Journal Of Police Science & Management. 2019. Vol. 21. Issue 3. P. 146–155. doi: https://doi.org/10.1177/1461355719854107.

Трофименко В. А. Нормативні акти етичної поведінки поліцейських як необхідна частина законодавчого забезпечення їхньої співпраці із суспільством. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2017. № 4 (35). С. 175–185. doi: https://doi.org/10.21564/2075-7190.35.119656.

Тушева В. В. Основи наукових досліджень : навч. посіб. Харків : Федорко, 2014. 408 с. URL: https://cutt.ly/sbo34bB.

Waqar H. Depression, Anxiety, and Stress Among Urban and Rural Police Officers. Journal of Police and Criminal Psychology. 2019. doi: https://doi.org/10.1007/s11896-019-09358-x.

Zogla I. Science of Pedagogy: Theory of Educational Discipline and Practice . Journal of Teacher Education for Sustainability. 2018. Vol. 20. No. 2. doi: https://doi.org/10.2478/jtes-2018-0013.

Zozulia I. Is the National Police of Ukraine European? SSRN Electronic Journal. 2019. doi: https://doi.org/10.2139/ssrn.3468902.


Переглядів анотації: 2322
Завантажень PDF: 627
Опубліковано
2021-11-10
Розділ
Окремі напрями філософії права (проблеми онтології, гносеології, антропології та аксіології права)

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають